Ljummen sallad med gröna linser och rödbetor

 
 
 
Alla högtider vi har är mer eller mindre kluriga i matväg för oss som äter utanför menyn. Det är köttbullar, prinskorv och rökt skinka. Det är gräddiga såser, creme fraische, bröd och sötsaker. Men det går alltid att smyga in något nytt och otraditionellt! Till påskbordet i år hade jag med mig en vegansk sallad och veganska chokladbollar. De senare fångade jag inte på bild så det får komma vid annat tillfälle.
 
Ljummen sallad med gröna linser, rödbetor och sparris
 
knappt ett kilo rödbetor
200 g sparris (färsk eller fryst)
2 dl okokta gröna linser
några matskedar solrosfrön
grönsaksbuljong (helst ekologisk)
olja
salt
peppar
hackad persilja (fryst eller färsk)
 
Sätt ugnen på 225 grader. Skala rödbetorna, skölj av dem och skär i klyftor. Lägg rödbetorna i en ungssäker form och smörj in med olja och salt. Låt stå i ugnen ca 45 minuter. De ska ha lite tuggmotstånd men inte vara hårda. Medan rödbetorna står i ugnen: Skölj linserna och koka tillsammans med grönsaksbuljong, enligt anvisning på förpackningen. När linserna är klara låt de stå och svalna innan du rör om, eftersom de lätt blir mosiga när de är varma. När de har svalnat blanda i önskad mängd persilja, jag använde cirka en matsked av fryst persilja. Rosta solroskärnor i en torr stekpanna tillsammans med lite salt. Stekpannan ska vara het men håll koll och rör om ofta så att de inte bränns. När de börjar få färg är de klara.
Koka sparrisen enligt förpackning om du har fryst eller om du har färsk: bryt av nedersta delen på sparrisen och låt sjuda 5-10 min i lättsaltat vatten.
 
Monteringen av salladen kan du göra enligt egen kreativitet. Jag började med linserna i botten och sen ca två tredjedelar av rödbetorna. Därefter sparrisen i utspridda mönster och resten av rödbetorna. Allt toppas med de rostade solroskärnorna, lite mer av persiljan, salt och några drag på pepparkvarnen.
 
Mycket god och matig sallad som blev uppskattad av alla (vuxna i alla fall) vid påskbordet!
 
 
 
 
 
 
Petra Wikman
2015-04-14 @ 15:02:14
URL: http://sockervatten.blogg.se

Läste att man kan få någon typ av förgiftning om man äter för mycket rödbetor, har det hänt dig någon gång eller har du klarat dig?

Svar: Rödbetor innehåller natriumnitrat, vilket ex spenat och rädisor också gör, och det omvandlas lätt till natriumnitrat som jag har läst kan vara skadligt för små barn. Hur det är för vuxna vet jag inte. Jag har själv aldrig upplevt några problem, däremot tycker jag att rödbetor är väldigt starkt och när jag gör juice låter jag ofta rödbetorna inte stå för mer än ca 1/5 av totala innehållet och jag äter sällan rödbetor flera dagar i rad.
Stina

Linda i Kalix
2015-04-15 @ 07:09:42

Rödbetssalladen gjorde succé tillsamman med en fetaoströra (rekommenderas)på vår tjejträff!Även mina egna dadelbollar./Linda

Svar: Vad roligt att höra! Låter gott med fetaoströra till!
Stina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0