Att gå glutenfri -del 1 Vad är gluten och var finns det?

                                        
 
Jag är ingen expert men utifrån lite hederligt surfande har jag förstått att gluten är en sammansättning av proteiner som finns i vete, råg och korn. Vissa människor är glutenintoleranta och vissa människor har spannmålsallergi och det verkar som att vete alltid är största boven.
 
Vissa, som mig själv, har ingen konstaterad glutenintolerans eller spannmålsallergi men reagerar ändå väldigt negativt på att äta produkter med vete, råg och korn. För mig känns det mindre viktigt att ha eller inte ha en benämning på ens relation till ett visst livsmedel. Mår du kasst när du äter det och bra när du inte äter det tycker jag att det är rätt så enkelt. Du känner din kropp bäst och har fullt mandat att bestämma vad du stoppar i dig och inte oavsett vad en läkare har konstaterat.
 
Jag använder mig av ordet glutenfritt för att beskriva hur jag äter men egentligen är det lite mer komplicerat än så, för mig i alla fall. Jag har provat flera glutenfria alternativ till bröd, kakor osv men ändå reagerat. Efter många trials and errors har jag kommit fram till att det berott på olika saker men att den största gemensamma nämnaren är att produkterna har innehållit glutenfri vetestärkelse.

Mitt tips är att försöka undvika all form av vete, även glutenfria varianter. För mig i alla fall räcker det inte med glutenfritt utan måste även vara vetefritt och allt i min blogg är således gluten- och vetefritt, eller naturligt glutenfri om en vill.
 
Var finns gluten/vete?

Oj. Ett svar som känns rimligt är: överall! Så är det såklart inte, men att börja med glutenfri (och vetefri) mat kan vara överväldigande. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt och bökigt att det ingår i så mycket av den mat som finns omkring oss och även om det finns hundra gånger fler alternativ än för tio år sedan är det ändå jobbigare och bökigare att äta glutenfritt än att ha tillgång till alla instrument i orkestern, så att säga. Tycker jag. Det är inte meningen att skapa deppig stämning men jag tror på att vara ärlig och att något är jobbigt behöver inte betyda katastrof. Kämpar du som läser det här också med att övergå till glutenfri mat och känner att det är tufft -du är inte ensam!
 
Enkelt sagt finns gluten i bröd, pasta, kakor och bullar. 
MEN det slutar inte där!
Det finns även i öl, flingor, ströbröd, panerade rätter, välling och redningar. Det kan även finnas i produkter där de inte är uppenbart eller synligt att vete, råg el korn har använts som i korv, köttbullar, lakrits, leverpastej, ostkaka, pytt i panna, glass och pommes frites.
 
                          
 
 
Det kan vara bra att få in på rutin att läsa innehållsförteckningar i mataffären och att börja bli öppen för att det finns i långt fler produkter än en kanske tror. Var jobbig på restauranger och fråga om exempelvis såsen är glutenfri eller om fisken/kycklingen är panerad osv, det står inte alltid uttryckligen och, särskilt vetemjöl, verkar ha den härliga förmågan att dyka upp på många ställen.
 
Börja med att stegvis lära dig vad du behöver undvika, och ta det lugnt. Det är ingen idé att få panik och sluta äta bara för att det finns en risk att det innehåller gluten/vete. Rom byggdes inte på en dag, för mig tog det nog ett halvår innan jag upptäckte att det kan finnas gluten i pommes frites och vissa godisar exempelvis. OCH till min förtvivlan i:
                           
 
.........det tog nog två år innan jag upptäckte det, men det kanske var någon försvarsmekanism som gjorde att jag inte ville läsa innehållsförteckningen för det är så.jäkla.gott.
 
 
 
                           
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0