Morgonstund

       Har du lite tid på morgonen men känner att du behöver få i dig något som är mättande har jag ett hett tips:
 
                                                                       -den gamla goda gröten-
 
Det viktiga att tänka på är att köpa glutenfria havregryn. Havre kan innehålla föroreningar av vete, råg och korn, vilket jag tror är beroende på att de hanteras tillsammans med dessa spannmål eller att de växer nära exempelvis veteodlingar. Det finns stort utbud av glutenfria havregryn, tyvärr är de dyrare än "vanliga" men det blir ändå en billig frukost, om det hjälper.
 
                                             
 
 
Jag har förstått att jag gör gröt på ett oortodoxt vis. Jag kokar inte gröten på kastrull utan häller hett vatten över havregrynen direkt i skålen. Det går snabbare, gröten blir inte lika kladdig och klibbig och mindre disk!
 
Jag har inte mjölk eller något mjölkalternativ i min gröt, vilket en naturligtvis kan ha. Jag häller alltid lite lite extra vatten på havregrynen när jag tycker att grötkonsistensen är bra och sedan har jag en ingrédient secret i som gör att det blir smarrigt och krämigt och inte torrt, nämligen ghee. Ghee kan översättas till smörolja och används mycket i exempelvis Indien och Pakistan. Fördelen med ghee är att det, trots att det är gjort av smör, inte innehåller mjölkprotein eller mjölksocker. Ghee har en mjuk, fyllig och nötaktig smak och ger en len känsla till morgonmagen. Jag kommer skriva mer om hur en gör ghee snart!
 
 
 
 Min snabbgröt steg för steg
 
1. Häll havregryn i en skål
2. Strö över en nypa salt (viktigt! blir så himla mycket godare) och någon matsked ghee om du vill
3. Häll över önskad mängd hett vatten
4. Strö över kanel och något sött, jag är ett big fan av agavesirap då jag tycker att det har en neutralare sötma än exempelvis stevia och honung.
 
 
 
Selena
2015-02-25 @ 20:21:13
URL: http://theselenagomez.blogg.se

Gud vilken bra och intressant blogg, själv tål jag inte mjölk så din blogg är perfekt ❤ kika gärna in på min blogg theselenagomez.blogg.se ❤

Svar: Tack så mycket, vad roligt att höra! Ska kolla in din blogg!
Stina

Mumin
2015-02-25 @ 21:39:07

Vart köper man sådan där agavesirap?

Svar: Agavesirap finns att köpa i de flesta mataffärer, står ofta bland andra sötningsmedel i bakhyllan!
Stina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0