Att taga hvad en havfa-smoothie

Det här är inte så mycket ett regelrätt recept utan mer en sporre till att det går utmärkt att göra smoothies på det som finns hemma. Du behöver absolut inte strikt följa ett recept för att lyckas, eller strunta i det bara för att någon ingrediens sakna hemma. Jag säger som Nigella -you´re the boss!
 
En smoothie behöver inte bara vara banan, bär och yoghurt. Du kan ha i allt från kategorierna frukt (inklusive torkad frukt), bär, grönsaker, nötter, frön och olika typer av mjölk som mandelmjölk, kokosmjölk, rismjölk osv. Jag undviker komjölksprodukter, men om du inte gör det finns det såklart alla de produkterna också.
 
 
Idag är min dotter sjuk så att släpa ut henne för att gå och handla är inte ett hett alternativ. Jag har skrivit förut om att det är lätt för kroppen att ta upp näring från juice och smoothies eftersom maten redan är sönderdelad. Idag kände jag att båda vi kunde behöva den skjutsen så det blev en ta-vad-vi-har-hemma-smoothie. Min dotter som är ett stort Bamse-fan utropade när hon fick sin smoothie "Dunderhonung!" och så får det bli. Nu blev den här faktiskt v.ä.l.d.i.g.t god, men så är det ju inte alltid. Ibland blir det misslyckat när en improviserar ihop något och det är inte mer med det. Men eftersom den här blev bra får ni receptet på min improviserade smoothie.
 
Dunderhonung
 
Till understa lagret:
 
1/4 ananas
ca 1/3 grapefrukt (konstigt mått kan tycker men är pga det var så mycket som blev kvar efter jag åt grapefruktklyftor igår)
1 banan
1 sötpotatis
1/2 kruka sallad
1 msk chiafrön
önskad mängd vatten
 
Till översta lagret:
 
spara lite från "understa lagret-röran"
frysta körsbär, jag hade kvar ca 1/2 paket som jag använde
3-4 hackade dadlar
en skvätt vatten
 
Börja med understa lagret. Hacka frukt och grönsaker, lägg i en mixer tillsammans med övriga ingredienser och mixa mixa mixa. Låt gärna mixern gå ett tag. Häll i vatten eftersom tills du får den konsistens du önskar.
Häll upp smoothien i ett glas men spara endel att ha som bas till översta lagret. Hur mycket du sparar är lite beroende på hur tjockt lager du vill ha. Om jag ska försöka mig på en matematisk gissning sparade jag ca 1/5. Häll i körsbär och dadlar och mixa igen. Kanske behöver du tillsätta lite vatten så det inte blir för tjockt. När du har mixat tills det inte finns stora bitar dadlar och körsbär kvar är det klart och bara att hälla upp ovanpå!
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0