Frukost på en mulen höjd


 
 
Idag speglar vädret min morgonkänsla, det är dimma, mulet och ligger regn i luften... Missförstå mig inte, det kan vara en befriande känsla att bara få känna sig "sådär", att det bara är så att dagen inte börjar bra. Stressen att känna att de känslor en har är fel eller negativa kan vara nog så jobbig. Idag lyssnar jag på Nina Simone och omfamnar min mulna morgon. Jag tänker att, för att ha vaknat med illamående och hugg i ryggen pga foglossning, är det precis rätt känslor jag känner.
              
Från vårt vardagsrumsfönster
 
Idag vill jag ha varmt, sött och tungt. En comfort-dryck för mig är varm äppeljuice med kryddor och till det gjorde jag improviserade banan-havre pannkakor med körsbär.
 
 
Varm äppeltröst

Juica tre äpplen och en fänkål (fänkålen kan uteslutas)
alternativt
ca 1/2 liter färdig äppeljuice
 
Värm på svag värme tillsammans med:
en hel kanelstång
en knapp tesked kardemummakärnor
1/2-1 tsk torkad ingefära
en tesked ghee (kan uteslutas)
Låt sjuda minst fem minuter för att få ut smak från kryddorna. Jag lät det stå drygt en kvart. Jag är inte så brydd om att eventuellt få en kardemummakärna i munnen utan plockar bara ur kanelstången, men om du vill ha en klarare dryck utan delar av kryddorna så sila av den varma äppeljuicen. Vispa äppeldrycken så att den skummar lite om du vill eller håll bara upp den i en kopp. Sött, varmt, vänligt.
 
Improviserade banan-havre pannkakor

1 banan
1 ägg
1 tsk fiberhusk
1 matsked glutenfria havregryn
1 matsked kokosmjöl
1 matsked chiafrön
3 matskedar kokosmjölk, eller annan mjölk, eller vatten
en skvätt vatten
en nypa salt
 
ditt val av bär -jag valde körsbär eftersom det var det jag hade hemma MEN det passade faktiskt perfekt till de lite tyngre pannkakorna
ditt val av sött -jag valde agavesirap mmmm....
 
Mosa ihop allt med en gaffel eller med en mixer. Låt stå 5-10 minuter, smeten ska vara tjock och stabil. För mig räckte smeten till fyra rejäla pannkakor. Stek i ekologiskt smör alternativt kokosolja eller en neutral matolja. Pannkakorna är klibbiga och -don´t be alarmed- om det först verkar som att det bara kommer bli en rörig smet, ha tålamod, de sätter sig tillslut! Jag börjar med att steka på hög temperatur för att ge lite yta och sen sänker jag värmen och låter pannkakorna bli klara i sin tid. Summa summarum: bättre med lägre temperatur och längre stektid än hög temperatur och kort stektid.
 
Jag använder frysta bär, eftersom det är både billigare och bekvämt att ha hemma. Ett tips är att lägga på bären på och mellan pannkakorna direkt de kommer från stekpannan så att de tinar av värmen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
J
2015-03-03 @ 22:35:35

Skitsnygga bilder! wow!

Svar: Åh tack!!
Stina

linda
2015-03-04 @ 17:13:11
URL: http://mittlivochnu.blogg.se

Jättefina bildet du har och dessa pannkakor ska jag göra med barnen på lördag till melodifestivalen..
Dom ser jättegoda ut:)

Svar: Tack snälla! Hoppas barnen gillar och att ni får en mysig helg <3
Stina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0