Two shades of gröt

 
Morgonen är numera min bästa tid. Jag har som mest energi och kroppen har inte tyngts av en hel dag av graviditet. Jag är, enligt min läkare, en av de kvinnor som bara drabbas väldigt hårt av att vara gravid och det finns inget direkt att göra. Eller om vi ska vara noga, har det inte forskats tillräckligt på denna kvinnorelaterade problematik så att det finns i nuläget inget att göra. Kan bara hoppas att det förändras så att de kvinnor i framtiden som mår väldigt dåligt av att bära på barn kan få lindring. Ni vet, vi kan sätta en man på månen men inte få kvinnan som bar på mannen som hamnar på månen att må bra under tiden...
 
Jag vill maxa min må-bra tid och om jag gör en ordentlig frukost brukar dagen bli liite lite bättre. Så det är klart jag ska göra det (tills jag får en butler subvensionerad av statens kvinnoråd som kommer hem till mig och gör
det ;-)). Idag blev det ayurvediskt inspirerad gröt och te och en smoothie-gröt.
 
 
Koka ihop:
 
1 1/2 dl glutenfria havregryn
1 msk sesamfrön
1 msk solrosfrön
2 finhackade dadlar (viktigt att finhacka så sötman från dadlarna kommer med i varenda tugga!)
ca 2 dl vatten
 
strö över kanel och torkad ingefära och ha i 1msk ghee eller kokosolja och låt sjuda ett tag till
 
toppa med fint skurna äpplen, passar så himla bra till!
 
 
Skala och hacka en bit ingefära och koka med vatten några minuter
Lägg i en kanelstång och en nypa kardemummakärnor, eventuellt lite limejuice och koka tio minuter
Ta en tesked med honung och lägg i en kopp, häll över ingefärsvattnet när det har svalnat något
Klart!
 
 
Ibland gör jag en tjockare smoothie och äter som gröt, för omväxling. I den här röd-gröna röran har jag haft i:
 
1/2 banan
2 nävar spenat
1 stjälk blekselleri
1 äpple
1 msk hackad persilja (fryst)
lite vatten, kanske 1 dl, prova dig fram
 
Häll upp i en skål och toppa med granatäpplekärnor
 
Som jag har nämnt i tidigare inlägg så tycker jag inte att du ska behöva vara fast i ett recep när du gör smoothies, utan det går utmärkt att improvisera. Byt ut bananen mot avocado, äpplet mot ett päron, selleri mot någon rotfrukt, persiljan mot mynta osv osv. Har du inte granatäpple hemma är det ingen biggie, kör utan eller toppa med solrosfrön, rivet äpple eller vad helst du kan komma på!
 
Hoppas ni alla får en fin dag!
 
 
 
 
 
 
 
Träningsfreak
2015-03-05 @ 16:19:37

Klockrena bilder!

Svar: Glad jag blir!
Stina

Elin karlsson
2015-03-06 @ 18:25:09
URL: http://baraaeelin.blogg.se/

Åh vad gott!!

Svar: Yes, det var mums! :)
Stina

Yvonne Kullenstjärna
2015-03-06 @ 22:19:52
URL: http://yvonnekullenstjarna.se

Hej viken härlig sida.
Så gott allt ser ut, har precis börjat äta utan mjölk, mjöl och socker.
Gå gärna in på min sida. jag skriver hur jag överlevt. Vill i dag inge hopp, glädje. // Yvonne

Svar: Tack vad fint sagt! Det kan vara tufft att sluta med mjölk, mjöl, jag hoppas att du kan hitta lite inspiration här! Jag ska titta på din blogg!
Stina

Eva Hallgren
2015-03-07 @ 19:13:04

Oj vilken härlig blogg, så fina bilder som gör att man blir sugen på allt!

J
2015-03-07 @ 20:13:11

Ser skitgott ut!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0